Elbil-metallet kobolt raser i pris

Investorene som satser på elbil-metaller har gått på en kraftig smell så langt i år. 


<p><b>GRUVEDRIFT:</b> Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største koboltgruver.</p>

GRUVEDRIFT: Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo er blant verdens største koboltgruver.

Starten på 2019 har vært fantastisk for en rekke investorer. De ledende aksjemarkedene har hentet seg inn etter en tung avslutning på fjoråret, i tillegg til at oljeprisen opp over 20 prosent siden årsskiftet. 

For investorene som vedder på metaller som benyttes for elektriske biler ser det derimot verre ut, skriver Wall Street Journal

Både prisen på koblolt og litium og markedsverdien på selskapene som utvinner dem har rast til nær rekordlave nivåer. 

Jordmetallene koblolt og litium er begge sentrale elementer i oppladbare batterier som brukes i Tesla og andre elbiler.

Rush av nye prosjekter

Prisen for kobolt er ned over 30 prosent så langt i år, til sitt laveste nivå på to år, ifølge tall fra Fastmarkets. Prisen på litium falt i januar for tiende måned på rad, viser en indeks publisert av Benchmark Mineral Inelligence. 

Prisen for et tonn kobolt er mandag morgen 29.000 dollar, tilsvarende 251.598 kroner, ifølge råvarebørsen LME. Ved fjorårets topp i mars var prisen 95.000 dollar, eller 824.200 kroner. 

 <p><b>GRUVEDRIFT</b>: Høy forsyning ved blant annet Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo har gjort at prisen for kobolt fortsetter å falle. </p>

GRUVEDRIFT: Høy forsyning ved blant annet Tenke Fungurume-gruven i DR Kongo har gjort at prisen for kobolt fortsetter å falle. 

Prisraset står i sterk kontrast til hvordan markedet for de to råvarene så ut for kort tid siden. Fra 2017 og mot midten av 2018 sendte investorene prisene på elbil-metaller til himmels, ettersom de ventet at sterk etterspørsel ville gi et strammere marked. 

Isteden har det vært stabil produksjon som følge av et rush av nye prosjekter, blant annet i det kobolt-ledende landet Kongo. I tillegg har svakere vekst i Kina og usikkerhet rundt landets subsidiepolitikk for elektriske biler påvirket markedet negativt. 

Prisraset skjer til tross for at det globale salget av elbiler steg 64 prosent fra 2017 til 2018.

«Berg-og-dal-bane»

Det var av noen forventet at litium-prisen ville ta seg nedover i år ettersom det i finnes rikelig av det i både Sør-Amerika og Australia, skriver Wall Street Journal. 

Investorene hadde imidlertid forventet at forsyningsproblemer i DR Kongo ville støtte opp under høyere kobolt-priser. Landet står for rundt 70 prosent av den globale forsyningen av kobolt, og prisen utvikler seg ofte takt med den politiske situasjonen i landet. 

Derimot har en rekke av de større og mindre produsentene i landet hatt robust produksjon. Den amerikanske storbanken Citigroup forventer nå at tilbudet av kobolt vil overgå etterspørselen gjennom 2022.

– Det kommer altfor mye ekstra forsyning fra all ekspansjonen av prosjekter i DR Kongo. Det har vært litt av en berg-og-dal-bane de siste månedene, sier råvareanalytiker George Heppel i CRU til Wall Street Journal

Også aksjene til flere av produsentene av de to metallene har falt kraftig. En rekke av dem har falt 50 prosent eller mer de siste 12 månedene. 

Sveitsiske Glencore, som kontrollerer nesten halvparten av verdens koboltmarked, er ned rundt 25 prosent det siste året. Mindre produsenter som First Cobalt er ned 83 prosent og Lithium Americas ned 57 prosent i perioden. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå