Duket for sparkesykkelkrig i vår: Hundrevis av elektriske sparkesykler inntar Norge

Elektriske sparkesykler kommer til å bli et hyppig syn i det norske bybildet. I første omgang er det et svensk og flere norske selskaper som konkurrerer om kundene.


<p><b>LANSERER SNART:</b> Slike elektriske sparkesykler vil bli å se i bybildet i Oslo så snart snøen smelter.</p>

LANSERER SNART: Slike elektriske sparkesykler vil bli å se i bybildet i Oslo så snart snøen smelter.

Når vinteren er over kommer blant annet den svenske giganten Voi Technology til å lansere i Oslo.

– Vi har ingen bestemt dato for utrulling, men det er snakk om tidlig vår. Vi venter på at snøen smelter, sier Eric André, Norden-sjef i Voi, som denne uken var i Oslo for å ha samtaler med Oslo kommune.

Selskapet har tatt Sverige med storm og har siden de startet opp sommeren 2018 klart å få 100.000 brukere, og har allerede lansert i Danmark, Spania, Frankrike og Portugal.

Scooterne har en maksfart på 20 kilometer i timen, låses opp med en app, og kan parkeres hvor som helst i sentrum.

Bysykkelgründere lanserer pilotprosjekt

 <p><b>GIGANT:</b> Eric André, Norden-sjef i Voi, var i Oslo denne uken for å snakke med kommunen. Selskapet er det største i Europa når det kommer til elektriske sparkesykler.</p>

GIGANT: Eric André, Norden-sjef i Voi, var i Oslo denne uken for å snakke med kommunen. Selskapet er det største i Europa når det kommer til elektriske sparkesykler.

Også selskapet Urban Sharing, som står bak bysykkelsystemet i norske storbyer og Edinburgh, opp med et pilotprosjekt hvor 400 elektriske sparkesykler skal plasseres ut på Fornebu.

– Det kommer i høyeste grad til å bli hard konkurranse, men vi tror ikke dette blir et marked hvor én vinner krigen, sier teknologidirektør i Urban Sharing, Johan Høgåsen-Hallesby.

Selskapet skal i utgangspunktet kun tilby den digitale plattformen for sparkesykkelselskapene, men vil i begynnelsen konkurrere med andre aktører frem til de selger sparkesyklene videre.

Konkurranse får de også fra norske gründere i selskapet Zvipp som ifølge Finansavisen skal plassere ut 1.000 elektriske sparkesykler innenfor ring 3 i Oslo. 

I tillegg har også norske aktører som Zap Scooters (kun for bedriftsmarkedet) og BIMM planer om å lansere snarlig, ifølge Urban Sharing.

Forretningsmodellen som er nærmest lik hos alle aktørene er at man betaler et beløp for å låse opp sparkesykkelen, og deretter et beløp i minuttet.

Voi er nå i ferd med å ansette folk i Norge, og lanserer samtidig i Nederland, Belgia, Luxemburg, Tyskland og Italia.

Norden-sjefen sier de hovedsakelig ønsker å konkurrere med bil og taxi.

– Vi har ikke bestemt oss for nøyaktig hvor mange sparkesykler som blir tilgjengelige i Oslo, men sikkert noe i nærheten av hva vi plasserte ut i København som var rundt 200, sier André 

– Kommer til å bli kaos

Sparkesyklene blir regulert forskjellig fra by til by. Enkelte steder i utlandet registreres sparkesyklene som mopeder, mens i Oslo regnes den som sykkel.

 <p><b>KRITIKK:</b> En av de store aktørene i USA er Bird, som har fått krass kritikk i flere amerikanske byer for hvordan sparkesyklene deres preger bybildet. De norske aktørene er ikke redde for at det samme skal skje i Norge.</p>

KRITIKK: En av de store aktørene i USA er Bird, som har fått krass kritikk i flere amerikanske byer for hvordan sparkesyklene deres preger bybildet. De norske aktørene er ikke redde for at det samme skal skje i Norge.

Det betyr at man kan sette fra seg kjøretøyet nærmest hvor som helst, og også kjøre nær overalt, noe teknologidirektør Hallesby tror kan bli problematisk i begynnelsen.

– Det kommer til å bli litt kaos i starten, sier Hallesby som tror man bare må komme seg gjennom den første tiden før det virkelig begynner å fungere.

Han mener det som virkelig vil gjøre sparkesyklene til en suksess er om man kan koble dem på kollektivtrafikken.

Tusenvis av elektriske sparkesykler i bybildet har gjort at kritikken har haglet mot selskapene som tilbyr tjenesten, både i byer som New York og i Stockholm, der Voi dominerer.

– I enkelte byer har man fått kritikk for at disse sparesyklene blir stående i veien, eller hindrer trafikken, hva tenker dere om det?

– Vi har klare retningslinjer for hvordan sparkesyklene skal brukes, og blir de parkert et sted hvor de ikke har lov til å stå, har kommunen rett til å fjerne dem, i likhet med alle andre kjøretøy, sier Voi-sjef André.

Han sier sparkesyklene ryddes inn om natten, og understreker samtidig at de opplever at nordiske kunder behandler sparkesyklene bra. 

Verdsettes til milliarder

Hallesby i Urban Sharing tror at det vil være barnesykdommer også på hvordan nordmenn behandler sparkesyklene som vil stå ulåst rundt omkring i Oslo fra våren av.

– Det vil alltid være de som ikke klarer oppføre seg, om det er fulle folk eller 15-åringer, vil det naturlig nok være noen hendelser i begynnelsen.

Han snakker av erfaring, etter å ha sett hvordan bysyklene behandles i de fleste store norske byer.

Det har i løpet av 2018 blitt hentet utrolige summer fra risikoinvestorer til sparkesykkelprosjekter.

Det man satser på er at mindre elektriske transportmidler vil bli en integrert del av transportsystemet i alle store byer

I slutten av november ble det kjent at Voi henter 50 millioner dollar (432 millioner kroner).

Amerikanske selskaper som Bird og Lime har hentet kapital til en verdsettelse mellom to og tre milliarder dollar, ifølge Wall Street Journal.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå