Oslo kommune vil hente utbytte fra havnen

Et lovforslag om å «liberalisere havnekapitalen» kan gi klingende mynt i kassa for kommunen.


<p><b>OSLO HAVN:</b> Cruiseskipet MS Britannia forlater Oslo etter å ha ligget i havn i noen dager.</p>

OSLO HAVN: Cruiseskipet MS Britannia forlater Oslo etter å ha ligget i havn i noen dager.

Oslo havn hadde et driftsresultat på 123 millioner kroner i fjor, og har solgt havnearealer for milliardbeløp. Nå ønsker politikerne i Oslo kommune å kunne ta utbytte av inntektene til Oslo havn, skriver Skipsrevyen.

Et lovforslag som åpner for at kommunene får større råderett over arealer og inntekter ved havnene ligger nå til vurdering hos Samferdselsdepartementet, og har allerede møtt sterk motstand i næringen, som frykter at havneinteressene vil tape på forslaget.

Les også: (+) Fire grunner til at superjumboen må pensjoneres

– Vi frykter havneinteressene vil tape i kampen mot andre kommunale interesser ved en frigivelse av havnekapitalen, sier Harald Solberg i Norges Rederiforbund, Tor Arne Borge i Kystrederiene, Frode Sund i NHO Sjøfart og Ivar Engan i Maritimt Forum, ifølge Skipsrevyen.

– Ikke urimelig

I sitt høringssvar til Samferdselsdepartementet skriver Oslo-byrådet blant annet at «Oslo kommune støtter oppmykning av bruken av havnekapitalen og mener det vil gi insentiver for en mer ordinær eieroppfølging av Oslo Havn KF».

På departementshold er det ikke foreløpig fattet noen konklusjon til hvordan man stiller seg til forslaget.

– Samferdselsdepartementet jobber nå med en ny havne- og farvannslov. Vi har hatt forslag på høring og mottatt om lag 125 høringsinnspill. Disse jobber vi nå med å gjennomgå. Jeg registrerer at reguleringene av havnekapitalen er et av de spørsmålene som høringsinstansene er opptatt av, og spørsmål rundt havnekapital er også vurdert i NOU 2018:4 Sjøveien videre. Arbeidet med ferdigstillelse av loven har høy prioritet i departementet, men nøyaktig tidspunkt for når ny lov vil tre i kraft er foreløpig ikke klart, sier statssekretær Allan Ellingsen i Samferdselsdepartementet til Skipsrevyen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå